Een ongeluk zit in een klein hoekje. Je hoeft maar even niet op te letten en je verstuikt je enkel. Maar wat moet je doen als je tijdens het wandelen je enkel verstuikt en hoe kun je het risico op een verstuiking verminderen?

Wat is een verstuiking?

Bij een verstuiking van de voet klapt je voet plotseling naar binnen. Dat kan gebeuren als je misstapt. Bijvoorbeeld als je een stoepje of een boomwortel over het hoofd ziet, waardoor de enkel een geforceerde beweging maakt. Bij een verstuiking worden de enkelbanden en weefsels rondom het enkelgewricht opgerekt en kunnen deze zelfs beschadigen. Er zijn drie gradaties van een verstuiking:

  • Bij een gewone verstuiking is er sprake van pijn en een lichte zwelling. De enkel wordt niet blauw en je kunt de enkel nog bewegen. De pijn vermindert vaak na een paar uur. Doorwandelen is vaak nog mogelijk.
  • Een middelmatige verstuiking gaat gepaard met meer pijn. Hierbij zwelt de enkel ook op en kleurt blauw. Bewegen gaat moeizaam en wandelen is erg pijnlijk.
  • Bij een zware verstuiking kun je een knappend geluid horen. Dit is niet het bot dat breekt, maar het afknappen van ligamenten, zoals bijvoorbeeld de enkelbanden. Er ontstaat direct een flinke zwelling en de enkel kleurt blauw. De pijn is zo intens dat op de voet staan niet mogelijk is. Bij een zware verstuiking is immobilisatie van de enkel nodig om het herstel te bevorderen.

Hoe kun je een verstuiking voorkomen?

Een enkelverstuiking kun je nooit helemaal voorkomen, maar er zijn wel een paar tips te geven die de kans op deze blessure verkleinen.

Als je van jezelf weet dat je snel je enkel verstuikt, is het handig om sporttape of drukverband mee te nemen tijdens je wandeling. Leg zo nodig zelf een drukverband of tape aan voor wat extra steun.

Wandel op stevige wandelschoenen die je voeten en enkels voldoende steun geven. Op die manier is de kans op een verstuiking kleiner. Je kunt ook overwegen om je lage wandelschoenen te wisselen voor hoge wandelschoenen. Die geven rondom de enkel meer steun en vangen de impact van een misstap voor een deel op.

Let goed op de weg of het pad voor je. Een misstap gebeurt meestal in een moment van onoplettendheid. Kijk tijdens het lopen daarom goed voor je of er scheve boomwortels, stoepranden of andere oneffenheden op de grond liggen. Ook een goede wandeltechniek zorgt ervoor dat je beter in balans bent en minder snel struikelt.

Wat moet ik doen bij een verstuiking?

Met een gewone of middelmatig verstuikte enkel hoef je niet direct langs de huisarts. Vaak geneest het vanzelf. Als je thuis bent, kun je je enkel het beste rust geven en hoog leggen. Hiermee wordt bedoeld dat de enkel hoger ligt dan de heup. Met een icepack, een zak ijsklontjes of erwten uit de diepvries kun je je enkel koelen. Plaats het koelelement niet direct op de huid, want dit kan bevriezingsverschijnselen veroorzaken. Gebruik een theedoek of handdoek om dit te voorkomen. Koelen kun je meerdere keren per dag doen, zo’n 15 tot 20 minuten per keer.

Mocht lopen onmogelijk blijken vanwege een zware verstuiking of is de zwelling na vier dagen nog niet minder? Ga dan even langs de huisarts om een gebroken enkel uit te sluiten. Mogelijk is het nodig de enkel te immobiliseren door de enkel in te tapen of een drukverband aan te leggen.

Om de pijn te verlichten, kun je pijnstillers nemen of de enkel insmeren met een pijnstillende crème. Let op dat je je sportieve activiteiten niet te snel weer oppakt, maar geef je enkel de tijd om te herstellen.

Tips

Wandel je graag alleen, dan ben je op jezelf aangewezen als er onderweg iets gebeurt. Deel je wandelplannen met je naasten, zodat ze weten waar je bent en snel kunnen handelen mocht je in de problemen raken. Neem daarom als je gaat wandelen altijd een telefoon mee. Mocht er iets gebeuren onderweg dan kun je hulp inschakelen. Laat je bij voorkeur ophalen door een bekende –  als je op een bereikbare plek bent –  in plaats van de hulpdiensten in te schakelen. Met een mondkapje en betaalmiddelen op zak kun je ook gebruikmaken van het openbaar vervoer als dat beschikbaar is.

Gevolgen van een verstuiking

Als je regelmatig je enkel verstuikt, bestaat het risico op het ontwikkelen van artrose in de enkel. Overleg met je fysiotherapeut hoe je het risico op verstuiken kunt verminderen. Specifieke oefeningen om de enkel te versterken of het dragen van ondersteuning of andere wandelschoenen helpen hierbij.

Bron: wandel.nl

You may also like

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *